درباره قصه درمانی
قصهدرمانی یکی از روشهای رواندرمانی است که از قدرت داستان و روایت برای کمک به افراد در شناخت و حل مشکلات روانی، عاطفی یا اجتماعی استفاده میکند. مراکز تخصصی قصهدرمانی معمولاً خدمات زیر را ارائه میدهند:
خدمات مراکز تخصصی قصهدرمانی:
- **مشاوره روانشناختی با استفاده از قصهدرمانی**:
– کمک به کودکان برای مقابله با اضطراب، ترسها و مشکلات رفتاری.
– درمان بزرگسالان با بهرهگیری از قصههای استعاری برای حل تعارضات درونی یا تجربههای تلخ.
- **کارگاههای آموزشی**:
– آموزش قصهدرمانی به روانشناسان، مشاوران و مربیان.
– کارگاههای خانوادگی برای تقویت روابط از طریق داستانگویی.
- **فعالیتهای گروهی**:
– قصهگویی در گروههای حمایتی برای بهبود مهارتهای ارتباطی و عاطفی.
– استفاده از داستان برای تقویت حس همبستگی در گروهها.
- **تدوین داستانهای شخصی**:
– کمک به مراجعان در نوشتن یا بازسازی داستان زندگی خود برای تغییر نگرش به گذشته و ساختن آیندهای بهتر.
قصه درمانی مناسب برای چه کسانی است؟
– **کودکان**: برای تقویت خلاقیت، کاهش ترس و افزایش اعتماد به نفس.
– **بزرگسالان**: برای غلبه بر استرس، مدیریت تغییرات و شناخت خود.
– **افراد با مشکلات خاص**: مانند افسردگی، سوگ، یا ترومای روانی.
اگر به دنبال مرکز تخصصی در این زمینه هستید، لطفاً مکان یا شهر موردنظر خود را در واتساپ ما مشخص کنید تا اطلاعات بیشتری ارائه کنیم.
**قصهدرمانی** یا **Narrative Therapy** یکی از روشهای مؤثر در روانشناسی و مشاوره است که با استفاده از داستانها، قصهها و روایتها به افراد کمک میکند تا زندگی خود را بازتعریف کنند و به شناخت بهتری از مشکلات و راهحلهای موجود دست یابند. این روش بهویژه در کار با کودکان و نوجوانان مؤثر است، اما برای بزرگسالان نیز نتایج بسیار مفیدی دارد.
—
**مفهوم قصهدرمانی**
قصهدرمانی بر این باور است که زندگی هر فرد مجموعهای از داستانهاست و انسانها با روایت داستانهای خود، به معنا و مفهوم زندگیشان پی میبرند. مشکلات روانی، عاطفی یا اجتماعی، اغلب ناشی از داستانهایی است که فرد درباره خود یا زندگیاش تعریف کرده و به آن باور دارد. در این روش، تلاش میشود داستانهای محدودکننده بازنویسی شوند تا فرد دیدگاه مثبتتری پیدا کند و کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشد.
—
**اهداف قصهدرمانی**
- **بازنویسی داستان زندگی**: کمک به فرد برای بازنگری و اصلاح داستانهای منفی.
- **تغییر باورها**: از بین بردن باورهای محدودکننده یا نادرست از طریق داستانهای جایگزین.
- **افزایش خلاقیت**: استفاده از قدرت تخیل و خلاقیت برای درک بهتر مسائل.
- **تقویت هویت فردی**: کمک به فرد برای درک بهتر خود و ارزشهایش.
- **مدیریت احساسات**: کاهش اضطراب، استرس و غم از طریق بیان داستانهای شفابخش.
—
**کاربردهای قصهدرمانی**
- **کودکان و نوجوانان**:
– درمان ترسها و اضطرابها.
– مدیریت مشکلات رفتاری.
– تقویت اعتماد به نفس.
- **بزرگسالان**:
– مقابله با افسردگی، استرس و ترومای روانی.
– کمک به افراد در فرآیند سوگ و فقدان.
– بهبود روابط میانفردی.
- **زوجدرمانی و خانوادهدرمانی**:
– تقویت ارتباط میان اعضای خانواده.
– بازسازی داستانهای مشترک برای حل تعارضات.
—
**روشهای قصهدرمانی**
– **قصهگویی مستقیم**: مشاور داستانی متناسب با شرایط فرد تعریف میکند.
– **تدوین داستان شخصی**: فرد به کمک مشاور داستان زندگی خود را بازنویسی میکند.
– **استفاده از قصههای استعاری**: داستانهایی که بهصورت غیرمستقیم به موضوعات خاص میپردازند.
– **روایت درمانی**: تمرکز بر تغییر دیدگاه فرد نسبت به روایتهای زندگیاش.
—
**مزایای قصهدرمانی**
– دسترسی آسان برای تمامی سنین.
– جذابیت و سرگرمکنندگی برای کودکان.
– توانایی بالا در ایجاد ارتباط عاطفی.
– انعطافپذیری برای استفاده در فرهنگها و جوامع مختلف.
**قصهدرمانی** یا **Narrative Therapy** ریشه در تاریخ طولانی استفاده از داستانها برای آموزش، انتقال تجربه و درمان دارد. انسانها از دیرباز برای معنا بخشیدن به زندگی و حل مسائل پیچیده خود از قصهها استفاده کردهاند. اما قصهدرمانی به شکل یک روش علمی و نظاممند در رواندرمانی، در دهههای اخیر توسعه یافته است.
—
**ریشههای تاریخی قصهدرمانی**
- **کاربرد سنتی داستان در فرهنگها**:
– در فرهنگهای باستانی، قصهها ابزار اصلی برای انتقال حکمت، ارزشها و آموزش بودند.
– بسیاری از اقوام از داستان برای شفا، ایجاد امید و مقابله با مشکلات روانی یا اجتماعی استفاده میکردند.
– قصهها در مراسم مذهبی، شفابخشی و آیینهای گروهی نقش اساسی داشتند.
- **ریشههای فلسفی و روانشناختی**:
– داستانگویی ریشه در روانشناسی وجودی و فلسفههای انسانگرایانه دارد که به جستجوی معنا در زندگی تأکید دارند.
– کارهای اولیه متفکرانی مانند **کارل یونگ** و **جوزف کمبل** که بر اسطورهها و داستانهای کهن بهعنوان نمادهای روانشناختی تمرکز داشتند، پایهگذار این حوزه بودند.
—
**توسعه مدرن قصهدرمانی**
قصهدرمانی بهصورت روشی ساختارمند در رواندرمانی در دهه 1980 توسط دو رواندرمانگر استرالیایی به نامهای **مایکل وایت** (Michael White) و **دیوید اپستون** (David Epston) توسعه یافت. آنها مفهوم «روایت درمانی» را معرفی کردند که بر قدرت روایتها برای تأثیرگذاری بر هویت و رفتار افراد تأکید داشت.
- **مایکل وایت**:
– او باور داشت که مشکلات افراد اغلب نتیجه داستانهای منفیای است که درباره خود و زندگیشان باور کردهاند.
– هدف او کمک به مراجعان برای «بازنویسی داستان» زندگیشان و تعریف داستانهایی توانمندساز بود.
- **دیوید اپستون**:
– او به اهمیت جامعه و روابط انسانی در شکلگیری روایتها تأکید داشت.
– اپستون از تکنیکهایی مانند نامهنویسی و بازتابدرمانی برای کمک به مراجعان استفاده میکرد.
—
**تأثیرگذاری قصهدرمانی**
قصهدرمانی از زمان توسعه خود به عنوان یک روش درمانی خلاقانه و غیرتهاجمی شناخته شده است. این روش توانسته است بهویژه در کار با کودکان، خانوادهها و گروههای فرهنگی مختلف جایگاه مهمی پیدا کند.
—
**مفاهیم کلیدی در قصهدرمانی وایت و اپستون**
- **جدا کردن فرد از مشکل**:
– مشکل بهعنوان چیزی خارج از هویت فرد دیده میشود: «فرد مشکل نیست؛ مشکل مشکل است.»
- **بازسازی روایت**:
– کمک به افراد برای تغییر نگاه و تعریف داستانهای مثبتتر.
- **تقویت روایتهای جایگزین**:
– کشف داستانهایی که بازتابدهنده نقاط قوت و ارزشهای فرد هستند.
—
**تحولات اخیر**
قصهدرمانی با تلفیق با روشهای دیگر، مانند هنر درمانی، نمایش درمانی و روایتهای دیجیتال، به حوزههای جدیدی وارد شده و در دنیای مدرن کاربردهای بیشتری یافته است.
این روش اکنون یکی از محبوبترین رویکردها در درمان کودک، نوجوان، و حتی مسائل خانوادگی و اجتماعی است.
**قصهدرمانی** یا **Narrative Therapy** در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ، باورها، و روشهای درمانی بومی، تطبیق یافته و کاربردهای متنوعی پیدا کرده است. این روش به دلیل انعطافپذیری و توانایی در انطباق با بافت فرهنگی هر جامعه، در سطح جهانی مورد استقبال قرار گرفته است.
—
**قصهدرمانی در کشورهای مختلف**
- **استرالیا و نیوزیلند**
– **مبدأ قصهدرمانی مدرن**: این روش به شکل مدرن خود توسط **مایکل وایت** (استرالیا) و **دیوید اپستون** (نیوزیلند) توسعه یافت.
– **تمرکز بر جامعه و فرهنگ**: در این کشورها، قصهدرمانی برای کار با جوامع بومی، مانند **مائوریها**، استفاده شده است. قصهها در این فرهنگها ابزار اصلی حفظ هویت و تاریخ بودهاند.
– **کاربرد در سلامت روان**: درمان مشکلات روانی، تقویت هویت فرهنگی و بازسازی روابط اجتماعی.
—
- **آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا)**
– **ترکیب با هنر درمانی**: در این کشورها، قصهدرمانی اغلب با هنر درمانی، نمایش درمانی و تکنیکهای نوشتاری تلفیق میشود.
– **کاربرد در درمان تروما**:
– بهویژه در کار با بازماندگان جنگ، قربانیان خشونت خانگی و مهاجرانی که تجربههای دشوار را پشت سر گذاشتهاند.
– **تقویت هویت فردی و گروهی**:
– در کانادا، جوامع بومی از قصهدرمانی برای بازسازی هویت فرهنگی و مقابله با مشکلات ناشی از استعمار استفاده میکنند.
—
- **آفریقا**
– **قصهدرمانی بومی**: قصهها از دیرباز در فرهنگ آفریقایی برای آموزش، انتقال تجربه و شفابخشی استفاده شدهاند.
– **کار با جوامع آسیبدیده**:
– در کشورهایی که تحت تأثیر جنگ یا فقر گسترده قرار گرفتهاند، قصهدرمانی به بازماندگان برای مدیریت ترومای روانی کمک میکند.
– **حفظ سنتها**: قصهدرمانی به عنوان ابزاری برای حفظ و تقویت سنتهای شفاهی و مقابله با فراموشی فرهنگی استفاده میشود.
—
- **آسیا (هند، ایران، ژاپن)**
– **هند**:
– استفاده از اسطورهها و افسانههای هندی برای بازسازی هویت و تقویت معنویت.
– تکنیکهایی مانند داستانسرایی در آیینهای مذهبی و فرهنگی رایج است.
– **ایران**:
– قصهگویی و افسانههای کهن مانند داستانهای شاهنامه، مثنوی مولوی، و حکایتهای سعدی ابزارهای رایجی در آموزش و درمان بودهاند.
– قصهدرمانی بهویژه در کار با کودکان برای درمان اضطراب و تقویت خلاقیت مورد استفاده قرار میگیرد.
– **ژاپن**:
– استفاده از داستانهای کوتاه **زِن** برای تقویت آرامش ذهنی و حل تعارضات درونی.
—
- **اروپا**
– **کاربرد در ادبیات و آموزش**:
– در کشورهای اروپایی مانند بریتانیا و فرانسه، قصهدرمانی بهصورت گسترده در مدارس برای تقویت مهارتهای اجتماعی و عاطفی کودکان استفاده میشود.
– **کار با مهاجران**:
– کمک به مهاجران و پناهجویان برای بازسازی هویت و مقابله با مشکلات تطبیق فرهنگی.
– **تمرکز بر سلامت روان**:
– در اسکاندیناوی، قصهدرمانی برای درمان افسردگی و اضطراب در میان گروههای سنی مختلف استفاده میشود.
—
- **خاورمیانه و کشورهای عربی**
– **کار با افسانهها و حکایات دینی**:
– در این کشورها، قصههای مذهبی و اخلاقی نقشی پررنگ در آموزش و درمان ایفا میکنند.
– **کاربرد در خانوادهدرمانی**:
– استفاده از قصهها برای تقویت روابط خانوادگی و انتقال ارزشهای اخلاقی.
– **برنامههای اجتماعی**:
– در مناطق جنگزده یا آسیبدیده از بحران، قصهدرمانی به کودکان و بزرگسالان کمک میکند تا با ترومای جنگ کنار بیایند.
—
**چرا قصهدرمانی جهانی شده است؟**
- **سازگاری با فرهنگها**:
– قصهدرمانی بهراحتی میتواند با داستانها و باورهای هر جامعه تطبیق یابد.
- **سادگی و جذابیت**:
– این روش غیرتهاجمی است و برای کودکان و بزرگسالان بهطور یکسان مؤثر است.
- **تقویت هویت و معنویت**:
– در جوامعی که با بحرانهای هویتی یا فرهنگی مواجهاند، قصهدرمانی نقش بازسازیکننده دارد.
قصه درمانی در ایران
**قصهدرمانی در ایران**، با توجه به پیشینه غنی ادبیات و داستانگویی در این کشور، از جایگاه ویژهای برخوردار است. ادبیات فارسی سرشار از قصهها، افسانهها و حکایتهایی است که در طول تاریخ برای انتقال مفاهیم اخلاقی، معنوی و تربیتی بهکار رفتهاند. این ویژگیها باعث شده قصهدرمانی بهعنوان یک روش درمانی و آموزشی در ایران تأثیرگذاری زیادی داشته باشد.
—
**پیشینه و مبانی قصهدرمانی در ایران**
- **ادبیات کهن فارسی**:
– آثاری مانند **شاهنامه فردوسی**، **مثنوی مولوی**، **گلستان و بوستان سعدی** و **قصههای هزار و یک شب** از منابع غنی برای داستانگویی هستند.
– این قصهها علاوه بر جنبههای سرگرمکننده، حاوی آموزههای اخلاقی و روانشناختیاند که قابلیت استفاده در درمان و آموزش را دارند.
- **قصهگویی سنتی**:
– قصهگویی بخشی از فرهنگ شفاهی ایران بوده است. **نقالی** در قهوهخانهها و **تعزیهخوانی** در مراسم مذهبی از نمونههای این سنتهاست که علاوه بر سرگرمی، به تقویت همبستگی اجتماعی و انتقال ارزشهای فرهنگی کمک کردهاند.
—
**کاربردهای قصهدرمانی در ایران**
- **کودکان و نوجوانان**:
– **درمان اختلالات رفتاری و عاطفی**: قصهدرمانی بهویژه در درمان مشکلاتی مانند اضطراب، ترسهای شبانه، اختلال بیشفعالی (ADHD) و مشکلات درسی مؤثر است.
– **تقویت خلاقیت و مهارتهای اجتماعی**: استفاده از قصهها برای تقویت مهارتهای تفکر خلاق و افزایش همدلی در کودکان.
- **بزرگسالان**:
– **مدیریت استرس و اضطراب**: استفاده از قصههای استعاری برای کمک به بزرگسالان در مقابله با مشکلات زندگی.
– **بازسازی هویت**: قصهدرمانی به افراد کمک میکند تا داستان زندگی خود را بازنویسی کنند و دیدگاه مثبتتری نسبت به خود داشته باشند.
- **زوجدرمانی و خانوادهدرمانی**:
– استفاده از حکایات اخلاقی و داستانهای خانوادگی برای تقویت ارتباط میان اعضای خانواده و حل تعارضات.
- **کاربرد در مدارس و مراکز آموزشی**:
– استفاده از قصهدرمانی برای آموزش مهارتهای زندگی و تقویت روحیه همکاری میان دانشآموزان.
– قصهها به معلمان کمک میکنند تا مفاهیم پیچیده را به شیوهای ساده و جذاب به کودکان آموزش دهند.
- **درمان سوگ و ترومای روانی**:
– در مناطق آسیبدیده از حوادث طبیعی (مانند زلزله یا سیل) یا بحرانهای اجتماعی، قصهدرمانی به بازماندگان کمک میکند تا با ترومای روانی کنار بیایند.
—
**روشهای قصهدرمانی در ایران**
- **استفاده از قصههای بومی و محلی**:
– در مناطق مختلف ایران، قصههای محلی که از نسلهای پیشین به ارث رسیدهاند، در کار با کودکان و بزرگسالان استفاده میشوند.
– این قصهها حس هویت فرهنگی و اجتماعی را تقویت میکنند.
- **قصهنویسی شخصی**:
– مشاوران به مراجعان کمک میکنند تا داستان زندگی خود را بنویسند و دیدگاه جدیدی نسبت به مشکلاتشان پیدا کنند.
- **استفاده از حکایتهای اخلاقی**:
– حکایاتی از سعدی، مولوی یا عطار برای تغییر نگرش و ایجاد بینش در افراد به کار میروند.
- **نمایش قصهها**:
– استفاده از نمایش و بازآفرینی داستانها بهویژه در کار با کودکان، روش جذابی برای آموزش و درمان است.
—
**چالشها و فرصتها در ایران**
**فرصتها**:
– **پیشینه ادبی غنی**: ادبیات فارسی منبع بیپایانی از قصهها و حکایات برای استفاده در قصهدرمانی فراهم میکند.
– **فرهنگ قصهگویی فعال**: هنوز هم در بسیاری از مناطق ایران، داستانگویی بخشی از زندگی روزمره است که میتوان آن را در درمان و آموزش بهکار گرفت.
– **رویکرد کمهزینه و جذاب**: قصهدرمانی ابزاری ساده و مؤثر است که میتواند در مدارس، مراکز مشاوره و حتی خانوادهها بهکار رود.
**چالشها**:
– **کمبود متخصصان آشنا به قصهدرمانی**: این روش هنوز به اندازه کافی در برنامههای آموزشی روانشناسان و مشاوران جایگاه تثبیتشدهای ندارد.
– **عدم آگاهی عمومی**: بسیاری از والدین و معلمان با کاربردهای علمی قصهدرمانی آشنا نیستند.
– **کمبود منابع مدون**: نیاز به تدوین کتابها و دورههای آموزشی تخصصی در این حوزه وجود دارد.
—
**جمعبندی**
قصهدرمانی در ایران به دلیل تطابق آن با فرهنگ بومی و پیشینه ادبیات فارسی، ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه دارد. اگرچه این روش بهطور گسترده در کار با کودکان و نوجوانان استفاده میشود، اما پتانسیل آن در کار با بزرگسالان و گروههای اجتماعی مختلف همچنان نیازمند توجه و سرمایهگذاری بیشتر است.
**قصهدرمانی** به مجموعهای از روشها و تکنیکها اطلاق میشود که از قدرت قصه و روایت برای کمک به افراد در حل مسائل روانی، عاطفی و اجتماعی استفاده میکند. این روشها بسته به گروه سنی، نوع مشکل و هدف درمانی متفاوت هستند. در ادامه، روشهای اصلی قصهدرمانی معرفی شدهاند:
—
**1. قصهگویی مستقیم**
– مشاور یا درمانگر داستانی مناسب با شرایط فرد تعریف میکند. این داستان بهطور غیرمستقیم با مشکل یا موضوع مرتبط است.
– هدف:
– انتقال پیامهای مثبت.
– ایجاد ارتباط عاطفی و برانگیختن همذاتپنداری.
– مثال:
– تعریف داستانی درباره غلبه بر ترس برای کودکی که دچار اضطراب است.
—
**2. قصهنویسی شخصی**
– مراجع تشویق میشود داستان زندگی خود یا بخشهایی از آن را بنویسد.
– هدف:
– شناسایی باورهای محدودکننده یا داستانهای منفی زندگی.
– بازنویسی داستانها با نگاهی مثبت و توانمندساز.
– مناسب برای:
– نوجوانان و بزرگسالانی که به دنبال بازسازی هویت خود هستند.
—
**3. استفاده از قصههای استعاری**
– درمانگر از داستانهایی استفاده میکند که بهطور غیرمستقیم به موضوعات موردنظر میپردازند.
– ویژگی این روش:
– مراجع بدون مقاومت در برابر پیام، آن را میپذیرد.
– استعارهها کمک میکنند که فرد بهطور ناخودآگاه با مشکل ارتباط برقرار کند.
– مثال:
– استفاده از داستان لاکپشت و خرگوش برای آموزش صبر و پایداری.
—
**4. بازنویسی داستانهای زندگی**
– درمانگر با کمک مراجع، روایت جدیدی برای زندگی یا مشکلات او میسازد.
– هدف:
– تغییر دیدگاه فرد نسبت به تجربیات گذشته.
– تمرکز بر نقاط قوت و دستاوردها.
– مناسب برای:
– افراد با تجربههای تلخ، سوگ یا تروما.
—
**5. قصهگویی گروهی**
– در گروههای درمانی، اعضا قصههای خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
– هدف:
– تقویت احساس همبستگی و حمایت متقابل.
– درک اینکه مشکلات مشابه در میان دیگران نیز وجود دارد.
– مناسب برای:
– گروههای حمایتی مانند بازماندگان جنگ یا افراد دچار بحرانهای مشابه.
—
**6. نمایش قصهها (نمایشدرمانی)**
– داستانها از طریق بازی و نمایش به اجرا درمیآیند.
– هدف:
– افزایش مشارکت و یادگیری از طریق تجربه عملی.
– تخلیه هیجانی و تقویت خلاقیت.
– مناسب برای:
– کودکان و نوجوانان.
—
**7. استفاده از قصههای سنتی و فرهنگی**
– قصههای بومی و محلی که در فرهنگ مراجع نقش مهمی دارند، استفاده میشوند.
– هدف:
– تقویت هویت فرهنگی.
– ایجاد ارتباط عمیقتر با مراجع.
– مثال:
– استفاده از داستانهای شاهنامه یا حکایات سعدی در ایران.
—
**8. قصهسازی خلاقانه (داستانسازی مشترک)**
– درمانگر و مراجع با هم یک داستان جدید میسازند که منعکسکننده چالشها و راهحلها باشد.
– هدف:
– درگیر کردن مراجع در فرآیند درمان.
– کشف راهحلهای جدید برای مشکلات.
—
**9. نامهنویسی روایی**
– مراجع نامهای به خود، مشکلش، یا شخص دیگری مینویسد.
– هدف:
– جدا کردن مشکل از هویت فرد («مشکل مشکل است، نه فرد»).
– پردازش احساسات و یافتن بینش تازه.
– مناسب برای:
– افرادی که در بیان شفاهی احساسات خود مشکل دارند.
—
**10. استفاده از ابزارهای خلاقانه**
– ترکیب قصهدرمانی با هنرهای دیگر مانند نقاشی، موسیقی یا نوشتن شعر.
– هدف:
– تقویت خلاقیت و تخلیه هیجانی.
– جذابتر کردن فرایند درمان، بهویژه برای کودکان.
—
**11. بازگویی و بازتاب داستانها**
– درمانگر داستان فرد را بازگو میکند، اما با دیدگاه مثبت و توانمندساز.
– هدف:
– افزایش اعتمادبهنفس.
– تقویت حس ارزشمندی.
– مناسب برای:
– بزرگسالانی که احساس بیارزشی دارند یا درگیر افسردگی هستند.
—
**12. استفاده از قصههای آموزشی**
– داستانهایی که برای آموزش مهارتهای زندگی یا ارزشهای اخلاقی طراحی شدهاند.
– هدف:
– تقویت مهارتهایی مانند همکاری، صبر، حل مسئله و همدلی.
– مناسب برای:
– کودکان و نوجوانان در محیطهای آموزشی.
—
**نکات کلیدی در انتخاب روش مناسب**
- **سن مراجع**: کودکان به قصههای تصویری و نمایش علاقه دارند، درحالیکه بزرگسالان ممکن است از بازنویسی داستانهای زندگی یا استفاده از استعارهها بهره بیشتری ببرند.
- **نوع مشکل**: برای مشکلاتی مانند اضطراب، قصههای آرامشبخش مفیدند؛ اما برای تروما یا سوگ، بازنویسی داستان زندگی یا نامهنویسی مؤثرتر است.
- **بافت فرهنگی**: داستانهای بومی و محلی برای تقویت ارتباط عاطفی و درک بهتر مراجع استفاده میشوند.
—
اگر تمایل دارید، میتوانم برای هر روش، مثالها یا تکنیکهای عملی بیشتری ارائه دهم. شما می توانید در کارگاه های آموزشی آقای دکتر اخوان عطار شرکت نمایید.
مطالب این صفحه به زودی بار گزاری می شود.
برای دیدن مطالب مجدد به ما سر بزنید.
دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، مرکز تخصصی استعدادیابی، بزرگترین مرکز استعدادیابی، بهترین مراکز استعدادیابی ایران، بهترین مرکز استعدادیابی تهران، مرکز تخصصی اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، بهترین مراکز درمانی اوتیسم، بزرگترین مراکز درمانی اوتیسم، مرکز تخصصی بیش فعالی، بهترین مراکز بیشفعالی ایران، بهترین مراکز درمان بیش فعالی تهران
کلمات کلیدی: مجهز به نقشه برداری مغز، مرکز تخصصی بیماری های روان تنی و سایکوسوماتیک ، مرکز مشاوره بارداری و پیش از زایمان، مرکز تخصصی کودکان، کلینیک تخصصی کودکان، مرکز تخصصی کودکان استثنایی، مرکز مشاوره تحصیلی، مرکز ترک وابستگی، مرکز ترک اعتیاد، مرکز انگیزشی و هیجانی، مرکز انگیزشی شغلی، مرکز روانشناسی ورزشی، روانشناس ورزشی، مرکز تخصصی نوجوانان، مرکز مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج، مرکز آزمونهای پیش از ازدواج، مرکز مشاوره خانواده، مرکز روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، مرکز اختلالات جنسی، مرکز اختلالات جنسیتی، مرکز ترنس سکشوال، مرکز لزبین ها، مرکز گی های ایرانی، مرکز هوموسکشوال های ایران، مرکز ترنس جندر، ترنس، مرکز بیش فعالی، مرکز پیش فعال، مرکز ای دی اچ دی، مرکز ADHD، مرکز تخصصی بیش فعالی، مرکز کودک اوتیسم، مرکز اوتیستیک، مرکز نوجوانان اوتیسم، مرکز نگهداری اوتیسم، باشگاه ورزشی اوتیسم، مرکز بازی کودکان، مرکز بازی درمانی، کلینیک بازی درمانی، دکتر بازی درمانگر، بازی درمانی، بازی درمانگر، روانشناس بازی درمانی، مرکز موسیقی درمانی، مرکز صوت درمانی، مرکز ریتم درمانی، مرکز متر درمانی، هارمونی درمانی، موسیقی تراپی، صوت تراپی، موسیقی درمانگر، صوت درمانگر، مرکز آب درمانی، متخصص آب درمانگر، روانشناس آب درمانی، موسسه آموزشی، موسسه روانشناسی، رشته های روانشناسی، اساتید روانشناسی، دکتر روانشناس، مرکز حرکت درمانی، حرکت درمانگر، موومنت تراپی، اصلاح حرکات، حرکات درمانی، ورزش درمانی، کار درمانی، کار درمانگر، ورزش درمانگر، مرکز ورزش درمانی، ورزش های درمانی، مرکز هنر درمانی، هنر درمانگر، هنر درمانی چیست، انواع هنر درمانی، دوره های هنر درمانی، تربیت هنر درمانگر، کتاب های هنر درمانی، مرکز نمایش درمانی، نمایش درمانگر، دراما تراپی، دراما تراپیست، آموزش دراما تراپی، آموزش نمایش درمانی، مرکز قصه درمانی، قصه درمانگر، آموزش قصه درمانی، نمایش خلاق، قصه گو، استوری تراپی، دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، دکتر روانشناس سکسولوژی، دکتر روانشناس ترنس سکشوال، روانشناس هموسکشوال، روانشناس تراجنسی، متخصص روانشناسی انگیزشی، متخصص استعدادیابی، مرکز تخصصی استعدادیابی، استعدادیابی تحصیلی، استعدادیابی شغلی، استعدادیابی هنری، استعدادیابی ورزشی، استعداد سنجی، استعداد شناسی، ورود به دانشگاه، سوالات دانشجویی، سوالات جنسی، سوالات روابط جنسی، روانشناس روابط عاطفی، روانشناس ارتباط عاطفی، روانشناس جدایی، روانشناس زوجین، روانشناس اختلالات خلقی، روانشناس وسواس، روانشناس وسواس فکری، روانشناس PTSD، روانشناس بیشفعالی، روانشناس ADHD، روانشناس ADD، روانشناس افسردگی، روانشناس اضطراب، روانشناس پنیک، روانشناس واژنیسم، روانشناس CGL، روانشناس تجاوز به کودک، روانشناس ابیوز، روانشناس اختلالات یادگیری، روانشناس اختلال ریاضی، روانشناس یادگیری، روانشناس کنکور، مشاور کودک، مشاور نوجوان، مشاور خانواده، مشاور اعتیاد، مشاور مشکلات جنسی، مشاور رابطه، مشاور دوست یابی، مشاور اختلالات خلقی، مشاور بیشفعالی، مشاور بیش فعالی، مشاور شغلی، مشاور تحصیلی، مشاور خوب، بهترین مشاور کودک، بهترین مشاور کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز مشاوره کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی نمایش درمانی، مرکز تخصصی مشاوره نمایش درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی موسیقی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره موسیقی درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی ترنس، مرکز تخصصی مشاوره ترنس، مرکز تخصصی روانشناسی تراجنسی، مرکز تخصصی مشاوره تراجنسی، مرکز تخصصی روانشناسی بازی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره بازی درمانی، مرکز تخصصی کاردرمانی جسمی-حرکتی، مرکز تخصصی کار درمانی جسمی حرکتی، مرکز تخصصی گفتار درمانی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی گفتار درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی مشاوره اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، مرکز کاردرمانی اوتیسم، مرکز تخصصی گفتار درمانی اوتیسم، روانپزشک تخصصی کودک، روانپزشک تخصصی نوجوان، روانپزشک تخصصی اوتیسم، روانپزشک تخصصی بیشفعالی، روانپزشک تخصصی بیش فعالی، روانپزشک خانواده، روانپزشک اختلالات خلقی، روان پزشک تخصصی کودک، روان پزشک تخصصی نوجوان، روان پزشک تخصصی اوتیسم، روان پزشک تخصصی بیشفعالی، روان پزشک تخصصی بیش فعالی، روان پزشک خانواده، روان پزشک اختلالات خلقی، دکتر متخصص، دکتر متخصص روان، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، طراح بازی، طراحی بازی، مرکز تخصصی اعتیاد، مرکز تشخیص اعتیاد، مرکز تخصصی درمان اعتیاد، کد نویسی بازی های دیجیتال، بازی دیجیتالی، بازی موبایل، بازی های موبایل، بازی های دیجیتالی درمانی، اپلیکیشن، طراح اپلیکیشن، استارتاپ، طراح و برنامه نویس استارتاپ، برنامه نویس، گرافیک بازی، گرافیست، گرافیک دیجیتال، طراح و اجرای اینستاگرام، برنامه نویس اینستا، ادمین اینستاگرام، ترک اعتیاد دختران، مرکز تخصصی ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی بعد از ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی ترک اعتیاد، مرکز پیشگیری از آسیب های بعد از ترک اعتیاد، تعریف اعتیاد، روش های ترک اعتیاد، مقالات مرتبط با اعتیاد، ساختارهای درمان اعتیاد، درباره اعتیاد، مقالات اعتیاد، مرکز تخصصی نقشه برداری مغز، درباره نقشه برداری مغز، کاربر نقشه مغز، اهمیت نقشه مغز، مقالات نقشه برداری مغز، نقشه مغز EEG، نقشه مغز QEEG، درمانهای غیر دارویی، اهمیت نوروفیدبک، کاربرد نوروفیدبک، مرکز تخصصی اختلالات یادگیری، حل مشکلات یادگیری کودک، اختلالات ریاضی، مرکز تخصصی اختلالات ریاضی کودکان، آزمونهای روانشناختی، مرجع آزمونهای روانشناسی، مرکز تخصصی آزمون هوش، مرکز تخصصی درمان خودکشی، درباره خودکشی، علت های خودکشی، مقالات خودکشی، پیشگیری از خودکشی، مرکز تخصصی حرکت درمانی، مرکز حسی حرکتی، درباره حرکت درمانی، مزایای حرکت درمانی، مرکز تخصصی رفتار درمانی مهر، درباره رفتار درمانی، اهمیت رفتار درمانی، روش های رفتار درمانی، رفتار درمانی علمی، دکتر رفتاردرمانگر، متخصص رفتاردرمانی، رفتار درمانگر، رفتاردرمانگر، خانه استعدادیابی ایران، مرکز استعدادیابی کودکان، مرکز استعدادیابی بزرگسالان، مرکز سنجش استعدادهای تحصیلی، مرکز استعداد تحصیلی، متخصصان استعدادیابی، روانشناسان استعدادیابی، روش های استعدادیابی، استعدادیابی نوجوان، مقالات استعدادیابی، کاریابی، سرمایه گذاری شغلی، کارآفرینی، دکتر متخصص ام. اس، درمان ام. اس، توانبخشی بیماران ms، مرکز تخصصی پرستار در منزل، خدمات پرستاری در منزل، پرستار خوب، تزریق دارو در منزل، اعزام پرستار، پزشک برای منزل، هوم ویزیت، پزشک در منزل، تیم درمان در منزل، شرکت پرستاری، سرم در منزل، آمپول در منزل، خدمات درمانی در منزل، تهیه دارو های خاص، تامین دارو، مراقبت از بیمار در منزل، مراقت از سالمندان، مراقبت از سالمند در منزل، مراقبین پرستاری در بیمارستان، همراه بیمار در بیمارستان، هوم ویزیت اوتیسم، کار در منزل برای اوتیسم، روانشناس در منزل برای اوتیسم، روانشناس اوتیسم، مرکز درمان اوتیسم، مربی اوتیسم، درمانگر در منزل، پرستار اوتیسم،
معرفی بهترین دکتر روانشناس کودک و نوجوان در شرق تهران:
هایپر کلینیک روانشناسی کودک، نوجوان و خانواده منشور سلامت مهر؛ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان، همچنین تجهیزات تخصصی به روز و اتاق بازی درمانی، اتاق موسیقی درمانی، اتاق کار درمانی، اتاق نویز درمانی، اتاق ماساژ درمانی، اتاق هنر درمانی، اتاق قصه درمانی، اتاق نمایش درمانی، تجهیزات نوروفیدبک، بیوفیدبک، حرکت درمانی و آب درمانی، همچنین مجهز به نقشه برداری مغز، مرکز تخصصی بیماری های روان تنی و سایکوسوماتیک ، مرکز مشاوره بارداری و پیش از زایمان، مرکز تخصصی کودکان، کلینیک تخصصی کودکان، مرکز تخصصی کودکان استثنایی، مرکز مشاوره تحصیلی، مرکز ترک وابستگی، مرکز ترک اعتیاد، مرکز انگیزشی و هیجانی، مرکز انگیزشی شغلی، مرکز روانشناسی ورزشی، روانشناس ورزشی، مرکز تخصصی نوجوانان، مرکز مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج، مرکز آزمونهای پیش از ازدواج، مرکز مشاوره خانواده، مرکز روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، مرکز اختلالات جنسی، مرکز اختلالات جنسیتی، مرکز ترنس سکشوال، مرکز لزبین ها، مرکز گی های ایرانی، مرکز هوموسکشوال های ایران، مرکز ترنس جندر، ترنس، مرکز بیش فعالی، مرکز پیش فعال، مرکز ای دی اچ دی، مرکز ADHD، مرکز تخصصی بیش فعالی، مرکز کودک اوتیسم، مرکز اوتیستیک، مرکز نوجوانان اوتیسم، مرکز نگهداری اوتیسم، باشگاه ورزشی اوتیسم، مرکز بازی کودکان، مرکز بازی درمانی، کلینیک بازی درمانی، دکتر بازی درمانگر، بازی درمانی، بازی درمانگر، روانشناس بازی درمانی، مرکز موسیقی درمانی، مرکز صوت درمانی، مرکز ریتم درمانی، مرکز متر درمانی، هارمونی درمانی، موسیقی تراپی، صوت تراپی، موسیقی درمانگر، صوت درمانگر، مرکز آب درمانی، متخصص آب درمانگر، روانشناس آب درمانی، موسسه آموزشی، موسسه روانشناسی، رشته های روانشناسی، اساتید روانشناسی، دکتر روانشناس، مرکز حرکت درمانی، حرکت درمانگر، موومنت تراپی، اصلاح حرکات، حرکات درمانی، ورزش درمانی، کار درمانی، کار درمانگر، ورزش درمانگر، مرکز ورزش درمانی، ورزش های درمانی، مرکز هنر درمانی، هنر درمانگر، هنر درمانی چیست، انواع هنر درمانی، دوره های هنر درمانی، تربیت هنر درمانگر، کتاب های هنر درمانی، مرکز نمایش درمانی، نمایش درمانگر، دراما تراپی، دراما تراپیست، آموزش دراما تراپی، آموزش نمایش درمانی، مرکز قصه درمانی، قصه درمانگر، آموزش قصه درمانی، نمایش خلاق، قصه گو، استوری تراپی، می تواند با متخصصان برجسته خود، یکی از بهترین معرفی های تخصصی برای هر مراجع با نیاز های حوزه کودک و نوجوان باشد.