تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

مرکز تخصصی بیش فعالی کودک، نوجوان و بزرگسالان

مرکز تخصصی بیش فعالی کودک، نوجوان و بزرگسالان

#image_title

همه چیز درباره بیشفعالی ADHD

خیلی از خانواده های ایرانی فکر می کنند بیشفعالی یک اختلال عادی است و آن را با شیطنت یکی می دانند. اما وقتی کودک وارد دوران مدرسه و آموزش می شود تازه متوجه می شوند که چه موانعی برای آموزش و یادگیری در بیشفعالی نهفته است. این قسمت خوب ماجرا است که در همان زمان اقدام به درمان غیر دارویی و مداخلات روانشناسی می کنند. بد ترین قسمت ماجرا اینجاست که برخی والدین فقط دارو درمانی را شروع می کنند و متاسفم برای آن دسته از همکاران روانپزشک که نمی گویند و راهنمایی نمی کنند!!! موضوع چیست؟ همه پزشکان و رواندرمانگران می دانند که دارو به تنهایی مشکلات کودک بیش فعال را حل نمی کند و حتما باید مداخلات تخصصی شناختی برای تمرکز، مداخلات تخصصی رفتار درمانی برای کنترل تکانه ها و هیجانات، مداخلات آموزشی برای یادگیری، مداخلات هیجانی برای اصلاح رفتارهای تکانه ای، برای یادگیری ارتباط جمعی و روابط بین فردی و بسیاری مداخله همزمان لازم داردند.

روانپزشک عزیز و والدین محترم…!

دارو درمانی اولین و تنها راه حل نیست…

 

داروهای بیش فعالی

حال از زبان یک بیشفعال موفق این ماجرا را بخوانید و بشنوید.

من “احمد اخوان عطار” روانشناس و متخصص مداخلات کودک و نوجوان، همچنین متخصص مداخلات درمانهای غیر دارویی کودک، نوجوان و بزرگسال هستم.

من با افتخار یک بیشفعال موفق هستم که در کودکی از هیجانات بالا و عدم ارتباط مناسب با همسالان رنج می بردم و در بزرگسالی از افکار و ایده های گوناگون که هیچ کس آنها را نمی فهمید و من را درک نمی کرد.

اما بعد از اینکه من روانشناس شدم خودم را به درستی و در مسیر واقعی درمان قرار دادم و اکنون یک روانشناس خیلی موفق هستم.

زندگی من از کودکی دچار تنش های بسیاری بوده که امروزه من کودکان همنوع خود را بهتر از دیگران درک می کنم. راحت تر بگویم که من اعتقاد دارم یک کودک بیش فعال آنقدر ذهن بزرگی دارد که نمی تواند آن را کنترل کند و در کودکی به دنبال کشف و اختراع و در بزرگسالی به دنبال ایده های بزرگ و آفرینش است. اما تا زمانی که درمان نشود، از این شاخه به آن شاخه می پرد و هرگز در هیچ کدام موفق نمی شود.

سرخورده می شود و دیگران هم او را باور نمی کنند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. درد های یک کودک بیشفعال بیش تر از آن است که کسی از بیرون این دایره آن را بتواند درک کند.

بیشفعالی یک ساختار چند بعدی از اختلالات بهم پیوسته است که اگر درمان نشود همه زندگی شکست و عدم موفقیت است. اعتیاد، وابستگی های عاطفی، شکست های عشقی بزرگ و در نهایت سرخوردگی اجتماعی است.

اما اگر بیشفعالی درمان شود تا آخر عمر با یک نابغه طرف هستید که همه چیز می داند و همه کاری را تا مرز یا قله موفقیت می رساند. چیزی که بعد از درمان اتفاق می افتد، در باور کسی نمی گنجد که یک روز این کودک ساده ترین ها را یاد نمی گرفته و امروز نابغه ای است که همه به او افتخار می کنند.

من “بیشفعال” هستم و ADHD مانع موفقیت من نبوده و نیست.

حتما رزومه افتخارات من را بخوانید.

“احمد اخوان عطار”

حالا وقت آن رسیده با بیشفعالی (ADHD) و روشهای درمانی ویژه دکتر “احمد اخوان عطار” آشنا شوید.

مطالب خیلی کوتاه و خلاصه است. لطفا بخوانید …

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های بیشفعالی ADHD در دوران کودکی و بزرگسالی

شرایط محیطی و خانوادگی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روند تعامل سازنده بین افراد خانواده می باشد. متاسفانه ناسازگاری و عدم عملکرد صحیح خانواده می تواند منجر به اختلالاتی ازجمله بیش فعالی شود. عملکرد خانواده عامل مهمی بر حفظ و تعادل کودک می باشد. عدم تربیت نامناسب بر ذهن و افکار دانش آموزان تاثیر می گذارد و مانع رشد مناسب و درنتیجه کجروی آنان می شود. تحقیق باهدف بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و نقص توجه در دانش آموزان انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد بین مولفه حل مشکل، مولفه نقش ها، مولفه همراهی عاطفی، مولفه ارتباط، مولفه آمیزش عاطفی و مولفه کنترل رفتار نیز با میزان نقص توجه (بیش فعالی) در دانش آموزان ارتباط معنادار و منفی وجود داشت. به علاوه نتایج پژوهش های بسیاری نشان دهنده آن بوده است که مولفه های: آمیزش عاطفی و کنترل رفتار، نقص توجه (بیش فعالی) دانش آموزان را پیش بینی می کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت خانواده هایی که آموزش دیده اند، عملکرد بهتری دارند و فرزندانشان کمتر دچار نقص توجه/ بیش فعالی می شوند. البته در خصوص این موضوع که بیش فعالی یک بخش وراثتی هم دارد شکی نیست. اما همان هم قابل کنترل و درمان است.

تاریخچه بیش فعالی

پیشینه پژوهشی درباره بیش فعالی ADHD

اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی یک بیماری شایع و بسیار ارثی است (فرانک[1] و همکاران، 2012). این اختلال تقریباً سه تا پنج در صد کودکان سن دبستان را در بر می‌گیرد (انجمن روانپزشکی آمریکا[2]، 2013)، به نحوی که به طور متوسط در هر کلاس، یک دانش‌آموز در این زمینه به کمک نیاز دارد. کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی سه مشکل بنیادی دارند که عبارتند از: بی توجهی، بیش‌فعالی و تکانشگری که نارسایی توجه مشخص‌ترین مشکل این کودکان و نخستین معیار تشخیص در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است ( نقل از علیزاده، 1383).

اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روانی و یک پاسخ سازشی در برابر محرک‌ها تلقی می‌شود و نبود آن گاهی انسان را با خطرهای جدی مواجه می‌کند. اگر سطح اضطراب در افراد از حد متعادل فراتر رفته و تداوم یابد، سازش یافته تلقی نشده و به عنوان یک منبع درماندگی نیازمند درمان مناسب خواهد بود (ویلککسون و سانال[3]، 2016).

اختلال‌های اضطرابی با بیش‌فعالی در کودکان، همبودی قابل‌توجهی دارد. بیش از 25 درصد از کودکان مبتلابه بیش‌فعالی واجد ملاک‌های تشخیصی حداقل یکی از اختلال‌های اضطرابی هستند (بیدرمن[4]، 2005).

علاوه بر مشکلات مذکور، کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی در ارتباط اجتماعی مشکلات متعددی دارند (چرمن، کارول و استروج[5]، 2001). فقدان عملکرد مطلوب اجتماعی با اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی در ارتباط است، این اختلال با سطح نامناسب سن یا عدم توجه و یا بیش‌فعالی و تکانشگری مشخص می‌شود و تأثیر اجتماعی چشمگیری بر زندگی بیماران دارد ( فردریکسن[6] و همکاران، 2014). به طور معمول، بیش‌فعالی درکودکی شروع خود را دارد و می‌تواند در بزرگسالی پایدار باشد. بیش‌فعالی یک اختلال چند عاملی با چند مورد در نظر گرفته می‌شود (لانگلی[7]، 2018).

بسیاری از تحقیقات، عملکرد ضعیف کودکان دچار اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی را در کارکردهای اجرایی نشان داده‌اند. تعدادی محققان، از جمله کولیج، تد و یونگ[8] (2000)، داوسون و گوار[9](2004) در تحقیقات خود نشان داده‌اند که کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی ضعیف‌تر از کودکان عادی است. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود در کارکردهای اجرایی می‌تواند در سنین بالاتر پایدار بماند و کودکان را در انجام تکالیف مدرسه و امور شخصی با مشکل جدی رو به رو کند. بنابراین تشخیص و مداخله به موقع در مشکلات این کودکان ضروری است (والرنا[10] و سیدمن، 2006، مک کلوسکی، پرکینس و دیونر[11]، 2009).

از سویی سیدمن[12](2006)، بیان می دارد که، اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی یک اختلال عصب روان شناختی است که در نظریه‌های اخیر بر نقش اصلی توجه و نارسایی کارکردهای اجرایی[13] در آن تأکید می‌کنند. کارکردهای اجرایی عصبی شناختی ساختارهای مهمی هستند که با فرآیندهای روان‌شناختی مسئول کنترل هوشیاری و تفکر در عمل مرتبط می‌باشند.

در تحقیقات دانیل مارس[14] و همکاران (2007)، فیشر[15] و همکاران (2005)، گلبرگ[16] و همکاران (2005)، داوسون و گوایر[17] (2004)، ویلکانت[18] و همکاران (2005) و کپتون[19] و همکاران (2001) حاکی از آن است که آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانه‌های کمبود توجه و بیش‌فعالی مؤثر است. لی[20]و همکاران (2008) در طی هفت مرحله در مدت 8 سال 96 کودک 4 الی 6 ساله (در ابتدای پژوهش) دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی را از نظر مهارت‌های اجتماعی بررسی کردند. نتایج تحقیقات آنها نشان داد که تعداد خیلی کمی از این کودکان در طی مراحل رشد با زندگی اجتماعی سازگار می‌شوند، هرچند که ممکن است علایم این اختلال در آنها بهبود یافته باشد. دانیل مارس[21]، مک لوکی[22]، اسکوارتز[23]، سینی[24](2007) در پژوهش خود، آسیب‌های کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به بیش‌فعالی را از دید والدین و معلمان، بررسی کردند. آنها 240 کودک 5 تا 15 ساله مبتلا به بیش‌فعالی را بررسی کردند، همانگونه که انتظار می‌رفت، معلمان نسبت به والدین نقایص کارکردهای اجرایی را بسیار متنوع و شدید گزارش دادند. در حالی که والدین، عمدتاً بر بازداری، حافظه کاری، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی به عنوان عوامل خطر اشاره کردند. جاناتان بانکز[25](2004) دانش و عملکرد مهارت‌های اجتماعی را، در کودکان با اختلال نارسایی توجه/‌‌بیش‌فعالی، مبتنی بر سیستم طبقه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام بررسی کرد. او از مقیاس مهارت‌های اجتماعی (فرم والدین) و مقیاس سنجش و خود کنترلی و چک لیست رفتار کودکان، برای سنجش مهارت عملی استفاده کرد. نتیجه این پژوهش نشان داد که این کودکان ضعف‌های متعددی در هر دو حوزه (دانش و عملکرد) دارند.

کوثری و علیزاده(1389)، در پژوهش خود، مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به بیش‌فعالی و دانش‌آموزان بدون این اختلال را مقایسه کردند. یافته‌های آنها نشان داد که دانش‌آموزان دارای نارسایی توجه/ بیش‌فعالی در هر سه خورده مقیاس مهارت‌های اجتماعی( همکاری، اراز وجود، خویشتنداری) از دانش‌آموزان بدون این اختلال به طور معناداری پایین‌تر بودند. این موضوع در مورد بیش‌فعالی ترکیبی نیز مشاهده شد.

پژوهشی در باره بیش فعالی

خواندن آن برای والدین بسیار توصیه می گردد.

اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه یکی از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که توجه روان‌شناسان و روان‌پزشکان را به خود جلب کرده است. مشخصه اصلی این اختلال وجود الگوی پایدار از فقدان توجه و یا بیش‌فعالی-تکانشگری است که در مقایسه با افرادی در همان سطح رشد، شدید‌تر است [1]. علائم بایستی حداقل در 2 موقعیت (نظیر مدرسه، خانه و یا محیط کار) بروز یابد و در عملکرد اجتماعی و تحصیلی فرد اشکال ایجاد کند [2]. مطابق با پنجمین ویرایش راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی، سن شروع این اختلال از 7 سالگی به 12 تا 17 سالگی تغییر و شیوع آن حدود 5/29 درصد گزارش شده است [1].
یکی از متغیرهای روان‌شناختی جدیدی که ارتباط نزدیکی با اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه دارد، ضرباهنگ شناختی کُند است. ضرباهنگ شناختی کُند، بیانگر مجموعه‌ای از نشانه‌هایی است که برای توصیف شرایط نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار می‌رود [3]. کوک و همکاران [4] معتقدند این کودکان سرعت پردازش پایینی دارند و این امر باعث می‌شود در مدرسه با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند. تم و همکاران [5] در پژوهش خود دریافتند کودکانی که نشانه‌های ضرباهنگ شناختی کُند دارند در عملکردهای اجرایی به‌ویژه در توجه پایدار و توجه انتخابی، ضعیف عمل می‌کنند. همچنین مشکلات زیادی در دوست‌یابی، روابط اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودکان دیده می‌شود [6]. بکر و همکاران [7] طی انجام پژوهشی پی بردند که ضرباهنگ شناختی کُند ارتباط معناداری با کنترل هیجانی ضعیف‌ دارد و باعث می‌شود کودک توسط همسالان طرد شود و کمتر مورد پذیرش قرار گیرد. باتوجه‌به مشکلاتی که ضرباهنگ شناختی کُند ایجاد می‌کند، انتخاب آن به‌عنوان یک رفتار آماج ضرورت دارد.
همچنین اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه، سندرمی عصب‌شناختی است که معمولاً با ویژگی‌های تکانشگری، حواس‌پرتی و بیش‌فعالی مشخص می‌شود [8]. طبق پژوهش بارکلی [9] کودکان با اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه به‌دلیل عدم توجه به جزئیات، در انجام تکالیف مدرسه با مشکل مواجه هستند، اغلب کارهای آن‌ها با بی‌دقتی و بی فکری انجام می‌شود، در حفظ توجه به بازی‌ها و تکالیف مشکل دارند و به پایان رساندن کار برای آن‌ها دشوار است. آن‌ها معمولاً نسبت به شایستگی خود دیدی منفی پیدا می‌کنند و نسبت به مسائل تحصیلی بی‌علاقه می‌شوند [10]. علاوه‌بر مشکلات توجه، این کودکان فعالیت بیش‌از‌حدی دارند و همین پُرتحرکی و بیش‌فعالی باعث می‌شود والدین درک درستی از نشانه‌های آن‌ها نداشته باشند و با شیوه‌های خشن فرزندپروری، آن‌ها را کتک بزنند و به‌شدت تنبیه کنند [11].
از منظر کلی، نه‌تنها ویژگی‌ها و علائم اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه بر خانواده اثر می‌گذارد، بلکه رفتارها و سبک‌های تعاملی والدین (به‌ویژه مادران به‌دلیل تعامل بیشتر با کودک) نیز بر کودک اثر دارد [12]؛ به همین دلیل به‌جای پرداختن به کودک با نیازهای ویژه، باید به خانواده با نیازهای ویژه پرداخت. در همین رابطه، یکی از درمان‌های جدیدی که در سال‌های اخیر بدین‌منظور تدوین شده است، درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی است. برای اولین‌بار فوناگی از ذهنی‌سازی استفاده کرد و اشاره به شکلی از فعالیت ذهنی درباره خود و دیگران دارد که موجب فهم و تفسیر رفتار افراد در وضعیت ذهن‌آگانه می‌شود [13]. لویتن و همکاران [14] معتقدند این برنامه به‌جای آنکه فقط بر رفتارهای ابراز‌شده تأکید کند، بر افزایش علاقه و کنجکاوی والدین درمورد خود و فرزندشان تمرکز می‌کند. فوناگی و لویتن [15] معتقدند ذهنی‌سازی برای اولین‌بار در بافت تعاملات کودک و مراقب اصلی شکل می‌گیرد، موجب پیش‌بینی رفتار می‌شود و به مدیریت و درک آن کمک می‌کند. کامویرانو [16] بر این باور است که هدف اصلی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بهبود و تقویت کنش تعاملی والدین است و این موضوع به‌شدت بر روابط والد-کودک اثرگذار است. در همین رابطه، رستاد و ویتاکر [17] معتقدند ازطریق ذهنی‌سازی، ارتباط آسیب‌دیده والدین با فرزندان به شکل قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.
بتمن و فوناگی [18] معتقدند ذهنی‌سازی موجب دیدن خود از بیرون و دیدن دیگران از درون می‌شود. این شیوه اندیشمندانه و انعکاسی که برای اولین‌بار در بافت تعاملات کودک و مراقب اصلی شکل می‌گیرد، موجب پیش‌بینی رفتار می‌شود و به مدیریت و درک آن کمک می‌کند و تجربه‌های عدم اعتماد، فقدان کنترل و سردرگمی را در مواجهه با هیجانات شدید کاهش می‌دهد [15]. برن و همکاران [19] در مطالعه مروری خود اثبات کرده‌اند که درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی کاربرد وسیعی در حوزه کودکان دارد و از پشتوانه تجربی قوی برخوردار است. همچنین تأثیر این رویکرد بر بهبود کیفیت زندگی [20]، کاهش مشکلات رفتاری [2122]، کاهش استرس فرزندپروری [23] به اثبات رسیده است.
درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی با تأکید بر نقش ذهنی‌سازی در فرزندپروری، معرفی روش‌های بازداری رفتاری با‌توجه‌به تکنیک‌های ذهنی‌سازی و آشنایی با ساختارهای مغز، معرفی سبک‌های دلبستگی و نقش آن در ذهنی‌سازی و تربیت فرزندان، استفاده از استعاره‌ها (مانند استعاره فانوس دریایی)، تکنیک‌های مکالمه با کودکان به روش ذهنی‌سازی، ذهنی‌سازی در ارتباط با والدین و بچه‌های دیگر، مدل خواب در ذهنی‌سازی و تکنیک‌های آموزش جنسیت و رفتارهای متناسب با سن کودکان در مدل ذهنی‌سازی، تلاش می‌کند رابطه آسیب‌دیده کودک-والد را ترمیم‌ کند [13]. با‌توجه‌به اینکه ترمیم رابطه آسیب‌دیده والد-کودک با علائم ضرباهنگ شناختی کُند و علائم اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه در ارتباط است [24]، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر ضرباهنگ شناختی کُند و نشانگان بالینی (علائم) کودکان با اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه انجام شد.

#image_title

عنوان

مطالب این صفحه به زودی بار گزاری می شود.

برای دیدن مطالب مجدد به ما سر بزنید.

 

دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، مرکز تخصصی استعدادیابی، بزرگترین مرکز استعدادیابی، بهترین مراکز استعدادیابی ایران، بهترین مرکز استعدادیابی تهران، مرکز تخصصی اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، بهترین مراکز درمانی اوتیسم، بزرگترین مراکز درمانی اوتیسم، مرکز تخصصی بیش فعالی، بهترین مراکز بیشفعالی ایران، بهترین مراکز درمان بیش فعالی تهران

 

کلمات کلیدی: مجهز به نقشه برداری مغز، مرکز تخصصی بیماری های روان تنی و سایکوسوماتیک ، مرکز مشاوره بارداری و پیش از زایمان، مرکز تخصصی کودکان، کلینیک تخصصی کودکان، مرکز تخصصی کودکان استثنایی، مرکز مشاوره تحصیلی، مرکز ترک وابستگی، مرکز ترک اعتیاد، مرکز انگیزشی و هیجانی، مرکز انگیزشی شغلی، مرکز روانشناسی ورزشی، روانشناس ورزشی، مرکز تخصصی نوجوانان، مرکز مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج، مرکز آزمونهای پیش از ازدواج، مرکز مشاوره خانواده، مرکز روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، مرکز اختلالات جنسی، مرکز اختلالات جنسیتی، مرکز ترنس سکشوال، مرکز لزبین ها، مرکز گی های ایرانی، مرکز هوموسکشوال های ایران، مرکز ترنس جندر، ترنس، مرکز بیش فعالی، مرکز پیش فعال، مرکز ای دی اچ دی، مرکز ADHD، مرکز تخصصی بیش فعالی، مرکز کودک اوتیسم، مرکز اوتیستیک، مرکز نوجوانان اوتیسم، مرکز نگهداری اوتیسم، باشگاه ورزشی اوتیسم، مرکز بازی کودکان، مرکز بازی درمانی، کلینیک بازی درمانی، دکتر بازی درمانگر، بازی درمانی، بازی درمانگر، روانشناس بازی درمانی، مرکز موسیقی درمانی، مرکز صوت درمانی، مرکز ریتم درمانی، مرکز متر درمانی، هارمونی درمانی، موسیقی تراپی، صوت تراپی، موسیقی درمانگر، صوت درمانگر، مرکز آب درمانی، متخصص آب درمانگر، روانشناس آب درمانی، موسسه آموزشی، موسسه روانشناسی، رشته های روانشناسی، اساتید روانشناسی، دکتر روانشناس، مرکز حرکت درمانی، حرکت درمانگر، موومنت تراپی، اصلاح حرکات، حرکات درمانی، ورزش درمانی، کار درمانی، کار درمانگر، ورزش درمانگر، مرکز ورزش درمانی، ورزش های درمانی، مرکز هنر درمانی، هنر درمانگر، هنر درمانی چیست، انواع هنر درمانی، دوره های هنر درمانی، تربیت هنر درمانگر، کتاب های هنر درمانی، مرکز نمایش درمانی، نمایش درمانگر، دراما تراپی، دراما تراپیست، آموزش دراما تراپی، آموزش نمایش درمانی، مرکز قصه درمانی، قصه درمانگر، آموزش قصه درمانی، نمایش خلاق، قصه گو، استوری تراپی، دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، دکتر روانشناس سکسولوژی، دکتر روانشناس ترنس سکشوال، روانشناس هموسکشوال، روانشناس تراجنسی، متخصص روانشناسی انگیزشی، متخصص استعدادیابی، مرکز تخصصی استعدادیابی، استعدادیابی تحصیلی، استعدادیابی شغلی، استعدادیابی هنری، استعدادیابی ورزشی، استعداد سنجی، استعداد شناسی، ورود به دانشگاه، سوالات دانشجویی، سوالات جنسی، سوالات روابط جنسی، روانشناس روابط عاطفی، روانشناس ارتباط عاطفی، روانشناس جدایی، روانشناس زوجین، روانشناس اختلالات خلقی، روانشناس وسواس، روانشناس وسواس فکری، روانشناس PTSD، روانشناس بیشفعالی، روانشناس ADHD، روانشناس ADD، روانشناس افسردگی، روانشناس اضطراب، روانشناس پنیک، روانشناس واژنیسم، روانشناس CGL، روانشناس تجاوز به کودک، روانشناس ابیوز، روانشناس اختلالات یادگیری، روانشناس اختلال ریاضی، روانشناس یادگیری، روانشناس کنکور، مشاور کودک، مشاور نوجوان، مشاور خانواده، مشاور اعتیاد، مشاور مشکلات جنسی، مشاور رابطه، مشاور دوست یابی، مشاور اختلالات خلقی، مشاور بیشفعالی، مشاور بیش فعالی، مشاور شغلی، مشاور تحصیلی، مشاور خوب، بهترین مشاور کودک، بهترین مشاور کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز مشاوره کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی نمایش درمانی، مرکز تخصصی مشاوره نمایش درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی موسیقی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره موسیقی درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی ترنس، مرکز تخصصی مشاوره ترنس، مرکز تخصصی روانشناسی تراجنسی، مرکز تخصصی مشاوره تراجنسی، مرکز تخصصی روانشناسی بازی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره بازی درمانی، مرکز تخصصی کاردرمانی جسمی-حرکتی، مرکز تخصصی کار درمانی جسمی حرکتی، مرکز تخصصی گفتار درمانی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی گفتار درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی مشاوره اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، مرکز کاردرمانی اوتیسم، مرکز تخصصی گفتار درمانی اوتیسم، روانپزشک تخصصی کودک، روانپزشک تخصصی نوجوان، روانپزشک تخصصی اوتیسم، روانپزشک تخصصی بیشفعالی، روانپزشک تخصصی بیش فعالی، روانپزشک خانواده، روانپزشک اختلالات خلقی، روان پزشک تخصصی کودک، روان پزشک تخصصی نوجوان، روان پزشک تخصصی اوتیسم، روان پزشک تخصصی بیشفعالی، روان پزشک تخصصی بیش فعالی، روان پزشک خانواده، روان پزشک اختلالات خلقی، دکتر متخصص، دکتر متخصص روان، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، طراح بازی، طراحی بازی، مرکز تخصصی اعتیاد، مرکز تشخیص اعتیاد، مرکز تخصصی درمان اعتیاد، کد نویسی بازی های دیجیتال، بازی دیجیتالی، بازی موبایل، بازی های موبایل، بازی های دیجیتالی درمانی، اپلیکیشن، طراح اپلیکیشن، استارتاپ، طراح و برنامه نویس استارتاپ، برنامه نویس، گرافیک بازی، گرافیست، گرافیک دیجیتال، طراح و اجرای اینستاگرام، برنامه نویس اینستا، ادمین اینستاگرام، ترک اعتیاد دختران، مرکز تخصصی ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی بعد از ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی ترک اعتیاد، مرکز پیشگیری از آسیب های بعد از ترک اعتیاد، تعریف اعتیاد، روش های ترک اعتیاد، مقالات مرتبط با اعتیاد، ساختارهای درمان اعتیاد، درباره اعتیاد، مقالات اعتیاد، مرکز تخصصی نقشه برداری مغز، درباره نقشه برداری مغز، کاربر نقشه مغز، اهمیت نقشه مغز، مقالات نقشه برداری مغز، نقشه مغز EEG، نقشه مغز QEEG، درمانهای غیر دارویی، اهمیت نوروفیدبک، کاربرد نوروفیدبک، مرکز تخصصی اختلالات یادگیری، حل مشکلات یادگیری کودک، اختلالات ریاضی، مرکز تخصصی اختلالات ریاضی کودکان، آزمونهای روانشناختی، مرجع آزمونهای روانشناسی، مرکز تخصصی آزمون هوش، مرکز تخصصی درمان خودکشی، درباره خودکشی، علت های خودکشی، مقالات خودکشی، پیشگیری از خودکشی، مرکز تخصصی حرکت درمانی، مرکز حسی حرکتی، درباره حرکت درمانی، مزایای حرکت درمانی، مرکز تخصصی رفتار درمانی مهر، درباره رفتار درمانی، اهمیت رفتار درمانی، روش های رفتار درمانی، رفتار درمانی علمی، دکتر رفتاردرمانگر، متخصص رفتاردرمانی، رفتار درمانگر، رفتاردرمانگر، خانه استعدادیابی ایران، مرکز استعدادیابی کودکان، مرکز استعدادیابی بزرگسالان، مرکز سنجش استعدادهای تحصیلی، مرکز استعداد تحصیلی، متخصصان استعدادیابی، روانشناسان استعدادیابی، روش های استعدادیابی، استعدادیابی نوجوان، مقالات استعدادیابی، کاریابی، سرمایه گذاری شغلی، کارآفرینی، دکتر متخصص ام. اس، درمان ام. اس، توانبخشی بیماران ms، مرکز تخصصی پرستار در منزل، خدمات پرستاری در منزل، پرستار خوب، تزریق دارو در منزل، اعزام پرستار، پزشک برای منزل، هوم ویزیت، پزشک در منزل، تیم درمان در منزل، شرکت پرستاری، سرم در منزل، آمپول در منزل، خدمات درمانی در منزل، تهیه دارو های خاص، تامین دارو، مراقبت از بیمار در منزل، مراقت از سالمندان، مراقبت از سالمند در منزل، مراقبین پرستاری در بیمارستان، همراه بیمار در بیمارستان، هوم ویزیت اوتیسم، کار در منزل برای اوتیسم، روانشناس در منزل برای اوتیسم، روانشناس اوتیسم، مرکز درمان اوتیسم، مربی اوتیسم، درمانگر در منزل، پرستار اوتیسم،

 

معرفی بهترین دکتر روانشناس کودک و نوجوان در شرق تهران:

هایپر کلینیک روانشناسی کودک، نوجوان و خانواده منشور سلامت مهر؛ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان، همچنین تجهیزات تخصصی به روز و اتاق بازی درمانی، اتاق موسیقی درمانی، اتاق کار درمانی، اتاق نویز درمانی، اتاق ماساژ درمانی، اتاق هنر درمانی، اتاق قصه درمانی، اتاق نمایش درمانی، تجهیزات نوروفیدبک، بیوفیدبک، حرکت درمانی و آب درمانی، همچنین مجهز به نقشه برداری مغز، مرکز تخصصی بیماری های روان تنی و سایکوسوماتیک ، مرکز مشاوره بارداری و پیش از زایمان، مرکز تخصصی کودکان، کلینیک تخصصی کودکان، مرکز تخصصی کودکان استثنایی، مرکز مشاوره تحصیلی، مرکز ترک وابستگی، مرکز ترک اعتیاد، مرکز انگیزشی و هیجانی، مرکز انگیزشی شغلی، مرکز روانشناسی ورزشی، روانشناس ورزشی، مرکز تخصصی نوجوانان، مرکز مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج، مرکز آزمونهای پیش از ازدواج، مرکز مشاوره خانواده، مرکز روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، مرکز اختلالات جنسی، مرکز اختلالات جنسیتی، مرکز ترنس سکشوال، مرکز لزبین ها، مرکز گی های ایرانی، مرکز هوموسکشوال های ایران، مرکز ترنس جندر، ترنس، مرکز بیش فعالی، مرکز پیش فعال، مرکز ای دی اچ دی، مرکز ADHD، مرکز تخصصی بیش فعالی، مرکز کودک اوتیسم، مرکز اوتیستیک، مرکز نوجوانان اوتیسم، مرکز نگهداری اوتیسم، باشگاه ورزشی اوتیسم، مرکز بازی کودکان، مرکز بازی درمانی، کلینیک بازی درمانی، دکتر بازی درمانگر، بازی درمانی، بازی درمانگر، روانشناس بازی درمانی، مرکز موسیقی درمانی، مرکز صوت درمانی، مرکز ریتم درمانی، مرکز متر درمانی، هارمونی درمانی، موسیقی تراپی، صوت تراپی، موسیقی درمانگر، صوت درمانگر، مرکز آب درمانی، متخصص آب درمانگر، روانشناس آب درمانی، موسسه آموزشی، موسسه روانشناسی، رشته های روانشناسی، اساتید روانشناسی، دکتر روانشناس، مرکز حرکت درمانی، حرکت درمانگر، موومنت تراپی، اصلاح حرکات، حرکات درمانی، ورزش درمانی، کار درمانی، کار درمانگر، ورزش درمانگر، مرکز ورزش درمانی، ورزش های درمانی، مرکز هنر درمانی، هنر درمانگر، هنر درمانی چیست، انواع هنر درمانی، دوره های هنر درمانی، تربیت هنر درمانگر، کتاب های هنر درمانی، مرکز نمایش درمانی، نمایش درمانگر، دراما تراپی، دراما تراپیست، آموزش دراما تراپی، آموزش نمایش درمانی، مرکز قصه درمانی، قصه درمانگر، آموزش قصه درمانی، نمایش خلاق، قصه گو، استوری تراپی، می تواند با متخصصان برجسته خود، یکی از بهترین معرفی های تخصصی برای هر مراجع با نیاز های حوزه کودک و نوجوان باشد.