تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

مرکز مشاوره و روانشناسی تخصصی کودکان

مرکز مشاوره و روانشناسی تخصصی کودکان

دانش شما هر میزان راجع به مراحل رشد کودک کامل تر باشد، هم میتوانید پدر و مادر بهتری باشید و هم این آگاهی از شما والدین بی نظیری می سازد که فرزند شما را همانند خودش بسیازد و تربیت کند نه آن گونه که شما از روی ناآگاهی ساخته اید. “دکتر احمد اخوان عطار”

در ابتدا باید کودک را تعریف کنیم. از این رو مطالب بر اساس نیاز خوانندگان طبقه بندی شده و تقاضا دارم وقت کوتاهی برای مطالعه بگذارید.

کودک؟

به گفته آقای دکتر “احمد اخوان عطار”: قبل از هر تعریفی از کودک باید بگوییم دورانی است که همانند رنگین کمان دارای طیف وسیعی از اتفاقات، آموزشها، ادراک ها و نیز انواع تاثیرات والدین و محیط اجتماعی بر تمامی وجودیت انسان، در آینده است.

استاد بزرگ “ژان پیاژه” عزیز و نازنین میگوید: کودکان نسخه کوچک بزرگسالان نیستند و توانایی های ذهنی متفاوتی دارند.

حال تصور کنید چه میزان پدران و مادرانی در دنیا هستند که آنها را نمونه خود می بینند و اتظاراتی دارند که توانایی های اصلی و انحصاری کودکشان در آن نیست و با اصالت خودش رشد نمی کند و نمونه سازی می شود از ماکتی که والدین او ساخته اند.

اولین تلاش‎‌ها در علم روانشناسی به طور کامل معطوف به جنبه‌‎های تاریک روان انسان بودند. بنیان‌گذار این علم جدید، یعنی زیگموند فروید، در بررسی روان انسان به جنبه‎‌های سرکوب شده توسط تمدن توجه داشت.

پرخاشگری و مالکیت‌طلبی، پدرکشی و تمایلات مهارناپذیر جنسی، موضوعات اصلی تحقیق فروید بودند. روانکاوانی که مسیر او را ادامه دادند هم به همین موضوعات پرداختند. برتری‎‌جویی و حقارت، عصبیت و روان‌‎پریشی کلیدواژه‎‌هایی بودند که بدنه دانش روان‎شناسی در نیمه اول قرن بیستم را شکل دادند.

نیمه دوم قرن بیستم شاهد جنبش متفاوتی در علم روانشناسی بود. اگر تا آن زمان جنبه ‎های تاریک روان آدمی مورد بررسی قرار می‎گرفت، روانشناسی جدید به جنبه ‎های روشن آن توجه می‎کرد. اگر دانش روانکاوی، ناهنجاری‌‎های ناشی از شکست در برابر موانع زندگی را در مرکز توجه خودش قرار داده بود، روانشناسان جدید می‌خواستند بفهمند فردی که از عهده دشواری‎‌های زندگی بر می‌‎آید چگونه آدمی خواهد شد.

آبراهام مازلو طرحی با عنوان هرم مازلو ارائه داد و در آن روانشناسی افراد را در بستر کنش‎های اجتماعی توصیف کرد. او نیازهای فرد را از پایه‌‎ای‌‎ترین سطح تا انتزاعی‌‎ترین آن‌ها طبقه‌‎بندی کرد و در رأس این طبقه‌‎بندی، مفهوم خودشکوفایی را قرار داد. او با طرح این مفهوم، در واقع ادعا کرد که سرنوشت بشر آن‌طور که روانکاوان ادعا می‎کنند لازم نیست همواره قرین تلخی و تراژدی باشد و اگر شرایط برای رشد انسان فراهم شود، به دست آوردن بیشترین رضایت از زندگی امری ممکن است.

تأکید بر امکان شادی و رضایت، در واقع هسته مرکزی تلاش بخش عمده روانشناسان بعد از جنگ جهانی بود. این تلاش‌ها به طیف وسیعی از تحقیقات و یافته‌‎های قابل توجه پژوهشگران و روانشناسان آن دوران انجامید.

ژان پیاژه همان اندازه با روانشناسی رشد گره خورده که نام زیگموند فروید با روانکاوی. او که کارش را از مطالعه رشد کودکان شروع کرده بود، به این نتیجه رسید که بر خلاف تصور رایج آن زمان، کودکان نسخه مینیاتوری از بزرگسالان نیستند و توانایی‎‌های ذهنی متفاوتی با افراد بالغ دارند. او بر همین اساس، چهار مرحله مجزای رشد شناختی از کودکی تا بزرگسالی را پیشنهاد کرد:

1. مرحله حسی-حرکتی

این مرحله از رشد روانی، از تولد تا ۲ سالگی را در بر می‌گیرد و در این مرحله، کودک از طریق حواس و حرکت‎‌هایی که انجام می‎دهد دنیای اطراف را درک می‎کند. او از طریق مکیدن و چنگ زدن و همینطور شنیدن صداها و نگاه کردن به چیزها شروع به یادگیری می‎کند. یک دستاورد مهم در این دوره، درک قانون بقای اشیا است. تا قبل از اینکه کودک به این توانایی برسد، تصوری از حضور چیزها خارج از میدان دید خودش ندارد. به همین دلیل است که وقتی مادر ناگهان از جلوی چشم او دور می‎شود به گریه می‌‎افتد.

طی دوران حسی‎ – حرکتی، کودک این را می‎‎فهمد که وجود داشتن چیزها وابسته به نگاه او نیست. در همین مرحله است که کودک متوجه می‎شود با دیگران فرق دارد. تا قبل از این، او به محدوده‎ای بین خودش و محیط اطراف آگاه نیست. مادر را بخشی از خودش قلمداد می‎کند و اسباب‌‎‎بازی و بدنش را جدا از هم نمی‌‎بیند.

بعد از اینکه کودک تمایز خودش و دیگران را فهمید، متوجه یک مسئله مهم دیگر می‎شود: اینکه او می‎تواند با کارهایی که انجام می‎دهد بر محیط بیرون اثر بگذارد. به همین دلیل است که بچه‌‎ها می‎توانند برای مدت طولانی، در یک قندان را بردارند، روی زمین بگذارند، بعد دوباره سرجایش قرار بدهند و کارشان را از نو تکرار کنند. کار کودک در این مرحله معطوف به هدف نیست؛ او فقط می‎خواهد تأثیرش بر دنیای بیرون را امتحان کند.

2. مرحله پیش عملیاتی

از ۲ تا ۷ سالگی وارد مرحله‌ ای می‌‌شویم که کودک قرار است در آن به زبان مسلّط شود. البته یادگیری واژه‌‎ها از مرحله پیش‎‌عملیاتی آغاز شده، ولی یاد گرفتن دستور زبان و انتقال مفاهیم به نحو مؤثر هنوز محتاج تمرین بیشتر است.

در این مرحله، کودک استفاده از نمادها را می‌‎آموزد؛ یعنی از تصاویر و واژه‎‌ها برای اشاره به اشیا استفاده می‎کند. او در این مرحله به نقش بازی کردن علاقه‌مند می‎شود که مقدمه فهم جهان دیگران است.

با این حال، او هنوز به دنیا از زاویه‌‎ای عینی نگاه می‎کند، در مواجهه با دیگران خیلی خودمحور است و نمی‎تواند به راحتی چیزها را از نگاه دیگران ببیند. او به تدریج برای فهم منطقی چیزها تلاش می‎کند، ولی این توانایی در مرحله بعدی به دست می‌‎آید.

3. مرحله عملیاتی عینی

در مرحله عملیاتی اول که از ۷ تا ۱۲ سالگی طول می‌‎کشد، کودک تفکر منطقی را یاد می‎گیرد و یکی از مصداق‎‌های این تفکر، فهم ثبات اشیا است.

این فهم با فهم بقای اشیا متفاوت است. در این مرحله، کودک می‏تواند درک کند که اگر آب را از یک لیوان پهن و کوتاه به داخل یک لیوان باریک و بلند بریزیم میزان آن تغییر نمی‎کند. تفکر کودک به تدریج سازمان‎‌یافته می‎شود ولی هنوز نمی‎تواند دنیای اطرافش را به شکل انتزاعی درک کند.

منطق کودک در این مرحله، منطق استقرایی است؛ یعنی از «در کنار هم گذاشتن جزییات» به «اصول کلی» می‎رسد. مثلاً ممکن است ببیند پدر و دایی‌اش که از قضا سبیل هم دارند آواز می‎خوانند و از اینجا به این نتیجه برسد که بین سبیل داشتن و آواز خواندن رابطه‌‎ای وجود دارد.

کودک به تدریج یاد می‎گیرد که جهان را از زاویه نگاه دیگران هم ببیند و به این ترتیب از خودشیفتگی‎‌اش تا حدودی کاسته می‌‎شود. او می‌‎فهمد که فکرها و احساساتش مخصوص خود او هستند و دیگران لزوماً مانند او نمی‎فهمند و احساس نمی‎‌کنند.

4. مرحله عملیاتی صوری

از ۱۲ سالگی به بعد، زمان تفکر انتزاعی فرا می‎رسد. در این مرحله که مرحله عملیات صوری نام دارد کودک دیگر با زبان آشنایی کامل پیدا کرده و می‎تواند از آن برای اهداف غیر عینی استفاده کند.

پرسش‎‌های فلسفی و اخلاقی در این سن شروع می‎‌شوند و کودک کنجکاو است که بداند در جامعه و دنیای اطرافش چه می‎گذرد. تفکر انتزاعی به او اجازه می‎دهد که فرضیه‌سازی کند و از این فرضیه‌‎ها برای فهم دنیای اطرافش استفاده کند.

او همچنین، با منطق قیاسی آشنا می‎شود؛ یعنی می‎تواند از کلیات به جزئیات برسد. یعنی اگر به او بگویند در ساختمان‎های بلند، آسانسور بین طبقات وجود دارد؛ او انتظار دارد در هر ساختمان بلندی آسانسور ببیند و اگر چنین نباشد اصل اولیه را زیر سوال می‎‌برد.

تفکر انتزاعی به او امکان می‎دهد که به آینده فکر کند و برای آن برنامه‎‌ریزی داشته باشد.

 

حالا اگر حوصله دارید ادامه مطالب برای شما والدین یا درمانگران، بسیار با ارزش خواهد بود. خوشحالیم در کنار شما هستیم.

روش تماس با کلینیک تخصصی دکتر احمد اخوان:

09363008032

مراحل رشد از کودکی تا بزرگسالی

در این بخش باید جدا از موضوعات مربوط به کودک نیم نگاهی به بزرگسالی هم داشته باشیم. پس با دقت بخوانید:

  • مرحله حسی-حرکتی
  • مرحله پیش عملیاتی
  • مرحله عملیاتی عینی
  • مرحله عملیاتی صوری
  • اعتماد و بی اعتمادی
  • خودمختاری و شرم‌
  • انگیزش و احساس گناه
  • عملگرایی و حقارت

 مراحل رشد انسان از کودکی تا بزرگسالی

هر بچه ای که متولد می شود از یکسری مراحل عبور می کند تا به بزرگسالی برسد.در این بخش مراحل رشد انسان از کودکی تا بزرگسالی را شرح می دهیم:

دوره نوزادی

در این روانشناسی ، نوزادی یک دوره ای بین تولد و یادگیری زبان در یک یا دو سال بعد از آن است.بغیر از واکنشهای موروثی که نوزادان بکمک آن تغذیه کرده و در برابر خطر عکس العمل نشان می دهند ، آنها به الگوهای بصری مثل چهره و صدای افراد علاقه زیادی دارند.

آنها در طی چند ماه می توانند مادر خود را از طریق دیدن شناسایی کنند و به صداهای مختلفی مثل صحبت انسان ها حساسیت نشان دهند.و حتی می توانند فاصله، شکل، جهت و …را تا حدی درک کنند و در مدت کوتاهی اشیا را دسته بندی کنند مثل افراد، غذا، حیوانات و …

در حدود 18 ماهگی ، کودک تلاش می کند تا مشکلات فیزیکی را با تصور ذهنی از اتفاقات خاص و با آزمون و خطا حل کند.

نوزادان سه ماهه یکسری واکنش های رفتاری که نشاندهنده حالت های احساسی مثل تعجب، هیجان، پریشانی و آرامش است از خود نشان می دهند.حالات احساسی جدید مثل خشم، غم، ترس هم تا سال اول ظاهر می شوند.

زندگی عاطفی نوزادان براساس دلبستگی آنها به مادر یا کسی که از او مراقبت می کند شکل می گیرد و نوزادان از طریق تعامل با این افراد یاد می گیرند که دیگران را دوست داشته باشند و به آنها اعتماد کنند.

در این روانشناسی کودک بیان شده که نوزادان از حدود دو ماهگی به دیگران لبخند می زنند و از حدودا 6 ماهگی به مادر یا فردی که از او مواظبت می کند وابسته می شوند که این دلبستگی رشد سالم عاطفی و اجتماعی او در تمام دوره کودکی را شکل می دهد.

دوره کودکی

دومین مرحله مهم در رشد انسان که کودکی می باشد از یک یا دو سالگی شروع شده و تا 12-13 سالگی ادامه می یابد.در این دوران کودکان گام های بزرگی را در درک و استفاده از زبان بدست می آورند و قبل از اینکه حرف بزنند شروع به درک کلمات می کنند.

نوزادان به طور متوسط اولین کلمات خود را بین 12تا 14 ماهگی بیان می کنند.کودکان با استفاده از حروف ربط و اضافه کم کم از ترکیبات دو و سه کلمه ای استفاده می کنند.در سال چهارم اکثر کودکان به دستور زبان مسلط تر می شوند و می توانند تقریبا مثل بزرگسالان صحبت کنند.

بلوغ

از نظر جسمی، نوجوانی با شروع بلوغ در 12 یا 13 سالگی شروع شده و در سن 19 یا 20 سالگی در بزرگسالی به اوج خود می رسد. از نظر فکری، نوجوانی دوره‌ای است که فرد می‌تواند مسائل مختلف را تست و بصورت منطقی ارزیابی کرده و در مورد آنها تصمیم گیری کند. تفکر معمول نوجوانان و بزرگسالان به طور خودآگاه اصولی و عقلانی است.

از نظر عاطفی، نوجوانی زمانی است که افراد با مسائل جنسی روبرو می شوند.آنها یاد می گیرند که چطور میل جنسی خود را کنترل و هدایت کنند.

در واقع در دهه دوم زندگی افراد، وابستگی عاطفی خود را به والدین کاهش می دهند و ترجیح میدهند خودشان مسئولیت موارد مختلف زندگی را بر عهده بگیرند.یعنی بنوعی بدنبال استقلال هستند.

بزرگسالی

بزرگسالی دوره ای است که عملکرد ذهنی فرد در مطلوبترین حالت خودش قرار دارد. در بزرگسالی توانایی فکری، عاطفی و اجتماعی فرد برای برآوردن نیازهای شغلی، ازدواج و فرزندان به اوج خودش می رسد.

در اواسط دهه 30، افراد احساس می کنند که زمان کمی دارند و در نتیجه ممکن است الگوها و باورهای قبلی شان را کنار بگذارند و باورهای جدیدی را به زندگی شان دعوت کنند.

مراحل رشد روانی اجتماعی انسان

نظریه رشد اریکسون به مبحث رشد در کل طول عمر، از تولد تا مرگ می پردازد.فرد در هر مرحله، با تعارضاتی سروکار دارد که بعنوان یک نقطه عطف در فرایند رشد عمل می کند. وقتی تعارضات بدرستی حل شوند فرد کیفیت روانی اجتماعی مرتبط با آن مرحله رشدش را بهبود می بخشد.

مرحله 1: اعتماد در مقابل بی اعتمادی

اعتماد در مقابل بی اعتمادی اولین مرحله روانی اجتماعی است. در این گام نوزاد کاملاً به مراقبین خود وابسته است و زمانیکه مراقبت والدین خود را می بیند به دنیا و اطراف خود اعتماد می کند.

مرحله 2: استقلال در مقابل شرم و شک

تضاد بین خودمختاری و شرم یا شک مرحله دوم از این نظریه است. کارهایی مانند یادگیری نحوه استفاده از توالت، انتخاب غذاها و انتخاب اسباب بازی راه هایی هستند که کودکان احساس استقلال بیشتری می کنند.

مرحله 3: ابتکار در مقابل احساس گناه

این مرحله بین سنین حدود سه تا پنج سالگی رخ می دهد که بر روی ایجاد حس خودابتکار متمرکز است. کودکانی که اجازه دارند بازی های خودگردان انجام دهند با یک حس ابتکار قوی ظاهر می شوند، در حالی که کودکانی که از اینکار بازداشته می شوند احساس گناه می کنند.

مرحله 4:شایستگی در مقابل حقارت

در دوران اواسط کودکی بین سنین شش تا یازده سالگی، کودکان وارد مرحله روانی-اجتماعی می شوند که به عنوان شایستگی در مقابل حقارت شناخته می شود. وقتی کودکان درگیر تعامل اجتماعی با دوستان و فعالیت های تحصیلی در مدرسه می شوند، احساس غرور و موفقیت می کنند و اگر  مورد تحسین و تشویق قرار بگیرند احساس شایستگی دارند. در مقابل آن کسانی که تشویق نمی شوند احساس حقارت خواهند داشت.

مرحله 5:هویت در مقابل سردرگمی

در این مرحله از رشد، شکل گیری هویت شخصی حیاتی می شود. نوجوانان در این دوره رفتارها، نقش‌ها و هویت‌های متفاوتی را کشف می‌کنند.

کسانی که احساس هویت می‌کنند به همراه آن حس امنیت، استقلال و آمادگی برای رویارویی با آینده را هم دارند، در حالی که کسانی که سردرگم می‌مانند ممکن است احساس گمراهی، ناامنی و عدم اطمینان نسبت به جایگاه خود در جهان داشته باشند.

مرحله 6: صمیمیت در مقابل گوشه گیری

با برقراری روابط محبت آمیز و موفق با دیگران، افراد می توانند عشق را تجربه کنند و از صمیمیت لذت ببرند. کسانی که در ایجاد روابط پایدار شکست می خورند ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند.

مرحله 7: زایش در مقابل رکود

بزرگسالان اغلب با بچه دار شدن یا ایجاد یک تغییر مثبت که به نفع سایر افراد باشد سعی دارند چیزی را پرورش دهند که برایشان باقی بماند.

کسانی که در این مرحله موفق هستند حس می کنند که با فعال بودن در خانه و جامعه به جهان کمک می کنند.

مرحله 8:رضایتمندی در مقابل ناامیدی

مرحله نهایی نظریه روانی اجتماعی اریکسون به عنوان تمامیت یا کمال(رضایت) در مقابل ناامیدی شناخته می شود.این گام از حدود 65 سالگی شروع می شود و تا زمان مرگ ادامه می یابد. در این دوره زمانی، فرد به زندگی خود نگاه می کند و از خود میپرسد آیا زندگی معناداری داشتم؟

کسانی که از زندگی راضی باشند احساس آرامش و رضایت خواهند داشت.

 

ادامه مطالب این صفحه به زودی بار گزاری می شود.

برای دیدن مطالب بیشتر و تخصصی تر مجدد به ما سر بزنید.

 

دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، مرکز تخصصی استعدادیابی، بزرگترین مرکز استعدادیابی، بهترین مراکز استعدادیابی ایران، بهترین مرکز استعدادیابی تهران، مرکز تخصصی اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، بهترین مراکز درمانی اوتیسم، بزرگترین مراکز درمانی اوتیسم، مرکز تخصصی بیش فعالی، بهترین مراکز بیشفعالی ایران، بهترین مراکز درمان بیش فعالی تهران

 

کلمات کلیدی: مجهز به نقشه برداری مغز، مرکز تخصصی بیماری های روان تنی و سایکوسوماتیک ، مرکز مشاوره بارداری و پیش از زایمان، مرکز تخصصی کودکان، کلینیک تخصصی کودکان، مرکز تخصصی کودکان استثنایی، مرکز مشاوره تحصیلی، مرکز ترک وابستگی، مرکز ترک اعتیاد، مرکز انگیزشی و هیجانی، مرکز انگیزشی شغلی، مرکز روانشناسی ورزشی، روانشناس ورزشی، مرکز تخصصی نوجوانان، مرکز مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج، مرکز آزمونهای پیش از ازدواج، مرکز مشاوره خانواده، مرکز روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، مرکز اختلالات جنسی، مرکز اختلالات جنسیتی، مرکز ترنس سکشوال، مرکز لزبین ها، مرکز گی های ایرانی، مرکز هوموسکشوال های ایران، مرکز ترنس جندر، ترنس، مرکز بیش فعالی، مرکز پیش فعال، مرکز ای دی اچ دی، مرکز ADHD، مرکز تخصصی بیش فعالی، مرکز کودک اوتیسم، مرکز اوتیستیک، مرکز نوجوانان اوتیسم، مرکز نگهداری اوتیسم، باشگاه ورزشی اوتیسم، مرکز بازی کودکان، مرکز بازی درمانی، کلینیک بازی درمانی، دکتر بازی درمانگر، بازی درمانی، بازی درمانگر، روانشناس بازی درمانی، مرکز موسیقی درمانی، مرکز صوت درمانی، مرکز ریتم درمانی، مرکز متر درمانی، هارمونی درمانی، موسیقی تراپی، صوت تراپی، موسیقی درمانگر، صوت درمانگر، مرکز آب درمانی، متخصص آب درمانگر، روانشناس آب درمانی، موسسه آموزشی، موسسه روانشناسی، رشته های روانشناسی، اساتید روانشناسی، دکتر روانشناس، مرکز حرکت درمانی، حرکت درمانگر، موومنت تراپی، اصلاح حرکات، حرکات درمانی، ورزش درمانی، کار درمانی، کار درمانگر، ورزش درمانگر، مرکز ورزش درمانی، ورزش های درمانی، مرکز هنر درمانی، هنر درمانگر، هنر درمانی چیست، انواع هنر درمانی، دوره های هنر درمانی، تربیت هنر درمانگر، کتاب های هنر درمانی، مرکز نمایش درمانی، نمایش درمانگر، دراما تراپی، دراما تراپیست، آموزش دراما تراپی، آموزش نمایش درمانی، مرکز قصه درمانی، قصه درمانگر، آموزش قصه درمانی، نمایش خلاق، قصه گو، استوری تراپی، دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، دکتر روانشناس سکسولوژی، دکتر روانشناس ترنس سکشوال، روانشناس هموسکشوال، روانشناس تراجنسی، متخصص روانشناسی انگیزشی، متخصص استعدادیابی، مرکز تخصصی استعدادیابی، استعدادیابی تحصیلی، استعدادیابی شغلی، استعدادیابی هنری، استعدادیابی ورزشی، استعداد سنجی، استعداد شناسی، ورود به دانشگاه، سوالات دانشجویی، سوالات جنسی، سوالات روابط جنسی، روانشناس روابط عاطفی، روانشناس ارتباط عاطفی، روانشناس جدایی، روانشناس زوجین، روانشناس اختلالات خلقی، روانشناس وسواس، روانشناس وسواس فکری، روانشناس PTSD، روانشناس بیشفعالی، روانشناس ADHD، روانشناس ADD، روانشناس افسردگی، روانشناس اضطراب، روانشناس پنیک، روانشناس واژنیسم، روانشناس CGL، روانشناس تجاوز به کودک، روانشناس ابیوز، روانشناس اختلالات یادگیری، روانشناس اختلال ریاضی، روانشناس یادگیری، روانشناس کنکور، مشاور کودک، مشاور نوجوان، مشاور خانواده، مشاور اعتیاد، مشاور مشکلات جنسی، مشاور رابطه، مشاور دوست یابی، مشاور اختلالات خلقی، مشاور بیشفعالی، مشاور بیش فعالی، مشاور شغلی، مشاور تحصیلی، مشاور خوب، بهترین مشاور کودک، بهترین مشاور کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز مشاوره کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی نمایش درمانی، مرکز تخصصی مشاوره نمایش درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی موسیقی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره موسیقی درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی ترنس، مرکز تخصصی مشاوره ترنس، مرکز تخصصی روانشناسی تراجنسی، مرکز تخصصی مشاوره تراجنسی، مرکز تخصصی روانشناسی بازی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره بازی درمانی، مرکز تخصصی کاردرمانی جسمی-حرکتی، مرکز تخصصی کار درمانی جسمی حرکتی، مرکز تخصصی گفتار درمانی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی گفتار درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی مشاوره اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، مرکز کاردرمانی اوتیسم، مرکز تخصصی گفتار درمانی اوتیسم، روانپزشک تخصصی کودک، روانپزشک تخصصی نوجوان، روانپزشک تخصصی اوتیسم، روانپزشک تخصصی بیشفعالی، روانپزشک تخصصی بیش فعالی، روانپزشک خانواده، روانپزشک اختلالات خلقی، روان پزشک تخصصی کودک، روان پزشک تخصصی نوجوان، روان پزشک تخصصی اوتیسم، روان پزشک تخصصی بیشفعالی، روان پزشک تخصصی بیش فعالی، روان پزشک خانواده، روان پزشک اختلالات خلقی، دکتر متخصص، دکتر متخصص روان، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، طراح بازی، طراحی بازی، مرکز تخصصی اعتیاد، مرکز تشخیص اعتیاد، مرکز تخصصی درمان اعتیاد، کد نویسی بازی های دیجیتال، بازی دیجیتالی، بازی موبایل، بازی های موبایل، بازی های دیجیتالی درمانی، اپلیکیشن، طراح اپلیکیشن، استارتاپ، طراح و برنامه نویس استارتاپ، برنامه نویس، گرافیک بازی، گرافیست، گرافیک دیجیتال، طراح و اجرای اینستاگرام، برنامه نویس اینستا، ادمین اینستاگرام، ترک اعتیاد دختران، مرکز تخصصی ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی بعد از ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی ترک اعتیاد، مرکز پیشگیری از آسیب های بعد از ترک اعتیاد، تعریف اعتیاد، روش های ترک اعتیاد، مقالات مرتبط با اعتیاد، ساختارهای درمان اعتیاد، درباره اعتیاد، مقالات اعتیاد، مرکز تخصصی نقشه برداری مغز، درباره نقشه برداری مغز، کاربر نقشه مغز، اهمیت نقشه مغز، مقالات نقشه برداری مغز، نقشه مغز EEG، نقشه مغز QEEG، درمانهای غیر دارویی، اهمیت نوروفیدبک، کاربرد نوروفیدبک، مرکز تخصصی اختلالات یادگیری، حل مشکلات یادگیری کودک، اختلالات ریاضی، مرکز تخصصی اختلالات ریاضی کودکان، آزمونهای روانشناختی، مرجع آزمونهای روانشناسی، مرکز تخصصی آزمون هوش، مرکز تخصصی درمان خودکشی، درباره خودکشی، علت های خودکشی، مقالات خودکشی، پیشگیری از خودکشی، مرکز تخصصی حرکت درمانی، مرکز حسی حرکتی، درباره حرکت درمانی، مزایای حرکت درمانی، مرکز تخصصی رفتار درمانی مهر، درباره رفتار درمانی، اهمیت رفتار درمانی، روش های رفتار درمانی، رفتار درمانی علمی، دکتر رفتاردرمانگر، متخصص رفتاردرمانی، رفتار درمانگر، رفتاردرمانگر، خانه استعدادیابی ایران، مرکز استعدادیابی کودکان، مرکز استعدادیابی بزرگسالان، مرکز سنجش استعدادهای تحصیلی، مرکز استعداد تحصیلی، متخصصان استعدادیابی، روانشناسان استعدادیابی، روش های استعدادیابی، استعدادیابی نوجوان، مقالات استعدادیابی، کاریابی، سرمایه گذاری شغلی، کارآفرینی، دکتر متخصص ام. اس، درمان ام. اس، توانبخشی بیماران ms، مرکز تخصصی پرستار در منزل، خدمات پرستاری در منزل، پرستار خوب، تزریق دارو در منزل، اعزام پرستار، پزشک برای منزل، هوم ویزیت، پزشک در منزل، تیم درمان در منزل، شرکت پرستاری، سرم در منزل، آمپول در منزل، خدمات درمانی در منزل، تهیه دارو های خاص، تامین دارو، مراقبت از بیمار در منزل، مراقت از سالمندان، مراقبت از سالمند در منزل، مراقبین پرستاری در بیمارستان، همراه بیمار در بیمارستان، هوم ویزیت اوتیسم، کار در منزل برای اوتیسم، روانشناس در منزل برای اوتیسم، روانشناس اوتیسم، مرکز درمان اوتیسم، مربی اوتیسم، درمانگر در منزل، پرستار اوتیسم،

 

معرفی بهترین دکتر روانشناس کودک و نوجوان در شرق تهران:

هایپر کلینیک روانشناسی کودک، نوجوان و خانواده منشور سلامت مهر؛ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان، همچنین تجهیزات تخصصی به روز و اتاق بازی درمانی، اتاق موسیقی درمانی، اتاق کار درمانی، اتاق نویز درمانی، اتاق ماساژ درمانی، اتاق هنر درمانی، اتاق قصه درمانی، اتاق نمایش درمانی، تجهیزات نوروفیدبک، بیوفیدبک، حرکت درمانی و آب درمانی، همچنین مجهز به نقشه برداری مغز، مرکز تخصصی بیماری های روان تنی و سایکوسوماتیک ، مرکز مشاوره بارداری و پیش از زایمان، مرکز تخصصی کودکان، کلینیک تخصصی کودکان، مرکز تخصصی کودکان استثنایی، مرکز مشاوره تحصیلی، مرکز ترک وابستگی، مرکز ترک اعتیاد، مرکز انگیزشی و هیجانی، مرکز انگیزشی شغلی، مرکز روانشناسی ورزشی، روانشناس ورزشی، مرکز تخصصی نوجوانان، مرکز مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج، مرکز آزمونهای پیش از ازدواج، مرکز مشاوره خانواده، مرکز روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، مرکز اختلالات جنسی، مرکز اختلالات جنسیتی، مرکز ترنس سکشوال، مرکز لزبین ها، مرکز گی های ایرانی، مرکز هوموسکشوال های ایران، مرکز ترنس جندر، ترنس، مرکز بیش فعالی، مرکز پیش فعال، مرکز ای دی اچ دی، مرکز ADHD، مرکز تخصصی بیش فعالی، مرکز کودک اوتیسم، مرکز اوتیستیک، مرکز نوجوانان اوتیسم، مرکز نگهداری اوتیسم، باشگاه ورزشی اوتیسم، مرکز بازی کودکان، مرکز بازی درمانی، کلینیک بازی درمانی، دکتر بازی درمانگر، بازی درمانی، بازی درمانگر، روانشناس بازی درمانی، مرکز موسیقی درمانی، مرکز صوت درمانی، مرکز ریتم درمانی، مرکز متر درمانی، هارمونی درمانی، موسیقی تراپی، صوت تراپی، موسیقی درمانگر، صوت درمانگر، مرکز آب درمانی، متخصص آب درمانگر، روانشناس آب درمانی، موسسه آموزشی، موسسه روانشناسی، رشته های روانشناسی، اساتید روانشناسی، دکتر روانشناس، مرکز حرکت درمانی، حرکت درمانگر، موومنت تراپی، اصلاح حرکات، حرکات درمانی، ورزش درمانی، کار درمانی، کار درمانگر، ورزش درمانگر، مرکز ورزش درمانی، ورزش های درمانی، مرکز هنر درمانی، هنر درمانگر، هنر درمانی چیست، انواع هنر درمانی، دوره های هنر درمانی، تربیت هنر درمانگر، کتاب های هنر درمانی، مرکز نمایش درمانی، نمایش درمانگر، دراما تراپی، دراما تراپیست، آموزش دراما تراپی، آموزش نمایش درمانی، مرکز قصه درمانی، قصه درمانگر، آموزش قصه درمانی، نمایش خلاق، قصه گو، استوری تراپی، می تواند با متخصصان برجسته خود، یکی از بهترین معرفی های تخصصی برای هر مراجع با نیاز های حوزه کودک و نوجوان باشد.